Your Daily Victory Boogie Woogie

Over het wel en wee van spelers die in een schuimend spel van buitelende personages terechtkwamen.

Your Daily Victory Boogie Woogie is een collaboratief schrijfspel dat De Gids maakte in samenwerking met gamedesigners Hubbub. Gedurende tien weken schreven, bekende, opkomende en onbekende auteurs mee aan een netwerk van fictie, poëzie, essays en illustraties voor een online publiek. Fleur van Greuningen verzamelde ervaringen en laat hieronder enkele deelnemers aan het woord.

Micha Hamel (schrijver): ‘Mijn lol in het spelen was meer: mooie scènes schrijven. Beetje buiten het verhaal gaan staan, omdat ik de draad kwijt was. Ik had niet elke week 3,5 uur de tijd om me rustig in te lezen. Toen ik tien dagen niet had gekeken, deed ik de site weer open en was het zo raar geworden. Toen ben ik bij die Lianne gaan zitten. Heb ik haar een lijntje gegeven, dat ze verliefd werd op een man, een Marokkaan geloof ik, uit de board of directors? Ik weet het niet meer precies. In ieder geval liet ik ze elkaar aan het einde krijgen. Het kwam door mijn eigen tijdsindeling, daarom ben ik buiten het directe verhaal gaan staan, had ik een eigen tuintje dat ik kon begieten en waarvoor ik dingen kon schrijven. Ik verloor daardoor wel een beetje de interactie.’

Maar in dat tuintje kwamen wel degelijk andere spelers die zich weer bemoeiden met het liefdesverhaal van Lianne. Dus was er sprake van interactie. Micha’s verhaal speelde zich misschien niet op de voorgrond af, maar er was wel een link naar het grote verhaal waar de redactieleden zich mee bezighielden. Om erachter te komen wat de rollen zijn en de verwachtingen van de spelers die een rol moeten aannemen, is het handig om het doel van het spel in het oog te houden. Wat was het doel? Ging het om het verhaal, was het doel ‘een mooi verhaal’? Ging het meer om het creëren van een gemeenschap, een community, door middel van een game? Of was het experiment belangrijker?

Kars Alfrink (gamedesigner): ‘De kwaliteit van het eindproduct en de samenhang daarvan, van het verhaal; én de ervaring van de deelnemers, dat zijn twee verschillende dingen. De ervaring van die spelers wordt beïnvloed door de reacties van de redactie op de bijdrages die de spelers instuurden, de redactieleden.’

Lees hier meer over het spel vanuit het perspectief van de gamedesigners: hbbb.nl/fo

Gera Pronk, die voor het spel nog een onbekende was van De Gids, maakte de volgende datavisualisaties over het aantal bijdragen aan het spel:

Onderstaande video door Bram Ruiter vertelt d.m.v. interviews meer over het project. Met dank aan Kim Idsinga en muziek door WMD.