Ongevraagde reclame voor K-hole

door Redactie

K-HOLE is een New Yorkse trend forecasting groep opgericht door Greg Fong, Sean Monahan, Emily Segal, Chris Sherron en Dena Yago. Uit ieder van hun gratis te downloaden PDF-zines selecteerde en vertaalde Internet Gids-redacteur Dirk Vis de volgende fragmenten.

“Waarschijnlijk is de meest hallucinerende road trip die je door Amerika kan maken er eentje waar je jezelf toestaat alleen te stoppen bij winkelcentra. Als je denkt dat het trippy gedeelte van het experiment bestaat uit de gelijkenis tussen de muzak, de roltrappen en de menu-opties, dan heb je het mis. Er zijn op z'n minst kleine verschillen in architectuur en voedsel, vanwege de regionale diversiteit van de Verenigde Staten, maar wat je het meest zal opvallen, is het feit dat er in dit consumentenparadijs van een natie maar ongeveer vijftig verschillende winkels bestaan. Als shoppen naar vintage hip is in alle staten tussen de ene zee en de andere glimmende zee dan komt dat door die situatie. Vijftig opties is natuurlijk best veel, maar wanneer je het vergelijkt met de honderden verschillende winkels in Oxford Street in Londen alleen al, dan blijft er niet veel van over.





Voel je je aangesproken?
Ga naar K-hole en downloadt K-hole #1: Fragmoretation.


“De taak van de geavanceerde consument bestaat eruit om om te gaan met angst.

Benieuwd waar dit vandaan komt?
Ga naar K-hole en download K-hole #3: The Brand Anxiety Matrix.







Bij een maaltijd van cheeseburgers en bier legde een vriend van me een idee van hem uit: Chaos Magic. Op het allersimpelst gezegd bestaat Chaos Magic in hetzelfde domein als de cult van het positieve denken. Maar het gaat verder dan het maken van mood boards voor dure appartementen die je zou willen bezitten. Geloof wordt een technologie die verandering veroorzaakt.”

Chaos Magic creeërt tijdelijke en subjectieve werkelijkheden. Het is geen gereedschap om anderen te veranderen – het is om jezelf te veranderen. Je past ieder willekeurig geloofssysteem toe waarvan je denkt dat het je de door jou gewenste doelen zal helpen bereiken: de goede toverfee, de Wall Street Zekerheidsgodin of de Kerk van Agape. Chaos Magic is niet simpelweg geloven in The Secret, het is om te beginnen besluiten te geloven in The Secret. Je eigen wondermiddel samenstellen en weten wanneer je het moet drinken en wanneer je op moet houden, dat is Chaos Magic in de praktijk. Het is radicale doe-het-zelf die niets anders nodig heeft dan de werkelijkheid. Dat wil niet zeggen dat het je altijd langs het gewenste pad zal leiden. Drink er teveel van en voor je het weet eindig je alleen, verloren of dood.”

Chaos Magic is wat er gebeurt na de wil. Het is het tegengif voor het soort problemen dat ontstaat als je overal teveel over nadenkt. Als je werkelijk verandering wilt, zul je dieper moeten gaan.”

“Net als branding, draait Chaos Magic voornamelijk om de aanzet. Maar waar branding gaat om het implanteren van ideeën in de hersenen van een publiek, is Chaos Magic het implanteren van een idee in je eigen brein. Beide disciplines hangen grotendeels af van het maken van iconen en mantra’s.”

“Een mentor legt uit dat je een icoon moet maken en vervolgens vergeten, om ernaar te staren op het moment van je hoogtepunt. Doe het met iemand die Chanel draagt, houd je ogen gericht op het label terwijl je klaarkomt en je zult veranderen in Karl Lagerfeld.”

“We zullen proberen het probleem niet kapot te maken. De wazige onzekerheid die zweeft rondom het idee van magie is belangrijker dan een of andere verklaring voor hoe het werkt. K-HOLE probeerde slechts een aantal vragen op te roepen: Gebruiken we magie? Gebruiken merken magie? Bestaat magie, of is het slechts een ander woord voor onze onwetendheid? Horen we stemmen, zijn we stemmen, of beiden?





Ben jij ook jong? Ga naar K-hole en download K-hole #5.


“Jij bent zo bijzonder... niemand begrijpt waar je het over hebt.

Nog niet overtuigd? Ga naar K-hole en download K-hole: Youth Mode.







“Piracetam is een stimulerende drug die het geheugen en het opnamevermogen zou stimuleren zonder de hersenen te beschadigen. In Europa is het op recept verkrijgbaar en in de Verenigde Staten waar het nog niet is gereguleerd kan het vrijelijk en in grote hoeveelheden op internet worden gekocht. In klinische tests is piracetam gebruikt op patiënten die de ziekte van Alzheimer hebben of een beroerte hebben gehad, maar de meeste gebruikers zijn mensen die rondhangen op internetforums over levensverlenging.”

“Als wetenschappers één ding over piracetam zeker weten, is het dat het talloze anonieme, online voorstanders heeft. De drug bereidt je niet voor op een zware werkweek door je wakkerder of meer gefocust te maken; het heeft subtielere effecten. Gebruikers rapporteren dat de drug hen een meer associatieve logica en zachte stimulans geeft. Anders dan Adderall, Ritalin of amfetamine geeft de drug geen depressie naderhand, waardoor piracetam perfect is voor de doelgroep mensen die moeiteloos van groen sapje naar yoga-sessie flowen.”

“Je zou het een multifocale drug kunnen noemen: het geeft gebruikers meer opties dan ze normaal hebben. Waarom zou je aan vijf dingen tegelijk denken als je er ook aan vijftig kunt denken? In het nabije verleden werden gulzige consumenten getransformeerd in obsessieve junkies die websites zo vaak verversen dat die crashen. Deze monovisie werkt niet meer in onze wrijvingsloze realiteit. We navigeren door stapels aan Yelp-besprekingen en bepalen tegelijkertijd onze posities op basis van de relatieve afstand met onze dichtstbijzijnde vrienden. Piracetam maakt de wereld beschikbaarder voor ons en vice versa. Het is de perfecte drug voor iedereen die altijd aan is, overal tegelijk, en nergens.





Vind je dit leuk?
Ga naar K-hole en download K-hole #2: Prolasticity.