De Gids is nu ook te lezen in Blendle

door Redactie

Levende letteren (sinds 1837)

De Gids is het oudste literaire en algemeen culturele tijdschrift van Nederland en een van de langst bestaande culturele tijdschriften ter wereld. We zijn tevens jong genoeg voor Blendle, de digitale kiosk waar u per stuk afrekent.

Geloof het of niet, ons meest recente nummer, staat nu in de kiosk. Bent u geen abonnee maar wel benieuwd naar, bijvoorbeeld, het schrijversinterview met Esther Gerritsen? Dan kunt u het in Blendle lezen. Hetzelfde geldt voor het essay van Bert Keizer, waarin hij laat zien dat de geneeskunde een wonderlijke cocktail is van hopen, geloven en weten. En voor het gesprek van Gids-redacteur Dirk Vis met mythografe Marina Warner over sprookjes, mythen en de fantasiewereld van Facebook. En ook voor Pek van Andels bespreking van Het lied van de honing. Een cultuurgeschiedenis van de bij.

Kortom: alle verhalen uit De Gids zijn vanaf nu los verkrijgbaar. Aanmelden bij Blendle kost een paar minuutjes. Bent u verknocht aan onze verhalen, dan raden we overigens een volwaardig abonnement aan. Dat is per jaar goedkoper – en het is papier. Papier dat u dan weer kunt laten bundelen als u uw edities bewaart, want wat is er chiquer dan een ingebonden jaargang van De Gids in de boekenkast?

Ja, wij zijn van alle markten thuis. We bestaan sinds 1837, maar dat betekent niet dat we de digitale revolutie aan ons voorbij laten gaan. Ook online zoeken we continu naar nieuwe manieren om ons unieke profiel van fictie, non-fictie, poëzie, kritiek en essayistiek aan te bieden. Daarom maken we bewegende curiosums voor onze nieuwsbrief, genre-overstijgende Ampersands en een virtuele tentoonstellingsruimte voor De Internet Gids, een Gidscast boordevol proza, poëzie, interviews en muziek, en daarom ook maken we olijke gelegenheidsplaatjes als we iemand feliciteren op Facebook of Twitter, onze redacteur Piet Gerbrandy bijvoorbeeld met de winst van de Jan Campert-prijs voor de beste dichtbundel van 2014, of onze redacteur Niña Weijers met de Anton Wachterprijs voor het beste debuut van de afgelopen twee jaar. En hadden we al verteld dat we een app aan het maken zijn?

Beeld: Eva-Fiore Kovacovsky, Parachute, 2009