Blinde veiling: lot 1

Op de avond van de Gidslezing 2017 door Ben Lerner hield Eddie the Eagle Museum een zogeheten blinde veiling: een drietal aangeboden kunstwerken werd puur op basis van een door een Internet Gids-auteur geschreven beschrijving te koop aangeboden. De veiling was een succes: alle werken werden verkocht. In deze Internet Gids de onthulling van een verkocht werk, samen met de aanbevelingstekst door Jorik Amit.


door Aukje Dekker en Geert Jan Jansen


Dames en heren,


Het werk van deze bekende kunstenares getuigt van de grootst mogelijke ambachtelijke precisie, het is namelijk in samenwerking met een meester plagiator gemaakt. Scherp als een scalpel heeft ze met deze plagiator de beroemdste avant-garde schilder van de 20e eeuw gevild. Om daarna van zijn oude mannenhuid een kunstig pak voor zichzelf te naaien. Als een nar van de authenticiteit toont ze haar creatie aan de wereld, krabt bij wijze van act aan het met wol gevulde scrotum en zegt met een brommend stemmetje dat alle vrouwen godinnen of vloermatten zijn. Mocht u nu denken dat het werk een ironische farce zou kunnen zijn, dan heeft u het absoluut mis. Door de scheuren en naden in het krakende leer is de bezwete kunstenares te zien, die een even ontroerend als tragisch verhaal wil vertellen.


Het werk expliceert hoe een en dezelfde naam met wel 104 verschillende betekenissen uitgesproken kan worden. De eerste manier: hoe de kleine zwartharige moeder liefdevol zijn naam fluisterde en hem daarmee van een bundel organen tot een mens onder de mensen maakte. De tweede manier: hoe zijn vrouw trillend van woede zijn naam uitspuugde, nadat ze had gezien hoe hij zijn met verfspatten bevuilde arm om een onbekend meisje legde. De derde manier: hoe zijn minnares uitgelaten van blijdschap, omdat ze nooit meer terug wilde naar haar familie, zijn naam over de lavendelvelden zong en zich vervolgens als een konijn tegen de grond drukte omdat ze door hem gevonden wilde worden. Enzovoorts.


Het werk bezit daarnaast een heimelijke boodschap die de moralisten onder u zal bevallen. De kunstenares wijst naar alle mannen die hun naam in de wereld hebben willen kerven, door een gekscherende kalligrafie van het op hol geslagen ego te tonen. Als toeschouwer worden we eraan herinnerd hoe de kunst vaak slechts een tentakel van de Wille zur Macht is geweest. In uw verzameling of interieur vormt ze daarmee een kritisch punt van contemplatie, dat de vernietigende straling van het narcistische ik bevraagt. De kunstenares geeft door haar samenwerking met de plagiator tegelijkertijd alvast het goede voorbeeld: werk samen met iemand anders tot u een ononderscheidbare eenheid bent geworden.


Tot slot nog een opmerking over de toekomstige waarde van dit werk. De kunstenares is het afgelopen decennium als een led snoer met tientallen afspeelfuncties aan het Amsterdamse firmament verschenen. Het lijkt slechts een kwestie van tijd voor zij ook de andere hoofdsteden zal verlichten. Dat de kunstenares de kunstmarkt geregeld tot het middelpunt van haar praktijk maakt, kan daarbij als een gunstig voorteken worden gezien. Want wie maar hard genoeg roept naar de markt, hoe kritisch dat ook moge zijn, zal uiteindelijk door de warme hand van de markt gestreeld worden.