Over DIG

DIG (De Internet Gids) is een multimediaal digitaal literair tijdschrift, dat experimentele publicaties centraal stelt. Als een volledig online platform zoeken we grensverleggende vormen van taal, beeld en geluid op. Denk hierbij aan meertalige poëzie met live vertaling en animaties, poëzievideo’s, poëzie-soundscapes, beeldessays en ook aan samenwerkingen tussen auteurs en beeldend kunstenaars.

DIG is opgericht in 2010 vanuit De Gids, het oudste literaire en culturele tijdschrift van Nederland. Vanuit de wens om vernieuwende, digitale publicatievormen de ruimte te geven ontstond DIG - destijds De Internet Gids. Welke vorm kan literatuur aannemen op het internet? Waar liggen de grenzen van een digitale publicatie? Wat mag zich allemaal literatuur noemen?

Per jaar publiceert DIG meerdere dossiers rondom een specifiek thema. Debuterende en gevestigde auteurs en makers worden uitgenodigd voor een experimentele bijdrage. Dit kan de vorm krijgen van teksten die als slijmzwammen door het beeld kruipen, onderzoeken naar de liefde voor een fictief figuur of typografisch werk gebaseerd op satellieten. Als een digitaal platform denken we mee met auteurs en makers om optimaal gebruik te maken van het platform. De dossiers ontwikkelen zich organisch - ze groeien zoals het gehele internet zich continu vermenigvuldigt, uitdijt, ontkiemt. Het staat auteurs en makers vrij om bijdragen in te sturen voor eerder gepubliceerde dossiers. 

Daarnaast publiceert DIG ook doorlopend kopij binnen & (Ampersand, voorheen Lopende Zaken). Hier krijgen beginnende auteurs een plek om te debuteren en gevestigde makers de ruimte om nieuwe vormen uit te proberen.

Hoewel DIG wordt uitgegeven door Stichting De Gids, hebben we een aparte redactie die onafhankelijk van De Gids opereert met eigen steun van het Letterenfonds. 

SAMENSTELLING HUIDIGE REDACTIE

Lucie Fortuin schrijft en doet onderzoek. Ze publiceerde Digging Dirt, Licking Soil en Our Bodies Covered in Mist en haar werk verscheen onder andere in Cimédart, Snakyzine en op Curating the Contemporary. In haar teksten onderzoekt ze de relatie tussen verbeelding, intuïtie en kennisproductie.

Asha Karami is schrijver en jeugdarts. Ze publiceerde poëzie, essay en proza in o.a. nY, DIG, Poëziekrant, Tirade, Revisor, Het Liegend Konijn, Terras, De Gids, Cimedart, De Groene Amsterdammer, Extra Extra en online op Mister Motley, en Samplekanon. November 2019 verscheen haar poëziedebuut, Godface, dat werd genomineerd voor Herman de Coninckprijs, Grote Poëzieprijs en E. du Perronprijs. Met kunstenaar Johan van Dijke maakten ze poëziefilmpjes in opdracht van Eye-Exposed, Drift, Poetry International, Perdu en DIG, waarbij God is geen seksist werd geselecteerd voor de Zebra PoetryFilmFestival. 

Lars Meijer is schrijver en redactiecoördinator van DIG (De Internet Gids). Hij studeerde journalistiek en behaalde in 2020 zijn bachelor aan Creative Writing ArtEZ met het werk Alleen mijn vrienden zijn bang, een taalonderzoek naar seksualiteit, geweld en verlangen. In zijn stukken zoekt hij naar overblijfselen van homoseksuele, cultuurhistorische fenomenen. Essays, verhalen en vertalingen kunnen worden gelezen op o.a. Hard//Hoofd, De Groene Amsterdammer, Samplekanon, De Reactor, Jacobin Nederland en in Extra Extra. Zijn teksten in reactie op het werk van Paul Thek en Derek Jarman werden door de Britse uitgeverij Pilot Press in hun respectievelijke bloemlezingen opgenomen. Daarnaast maakt Lars onderdeel uit van Arnhems schrijverscollectief Wildgewelf.   

Esma Moukhtar studeerde filosofie aan de UvA, publiceerde in en werkte voor diverse bladen en redacties. Ze gaf o.a. les aan de Gerrit Rietveld Academie, is docent theorie, onderzoek en schrijven bij de Willem de Kooning Academie, en was tot 2020 verbonden aan Perdu als redacteur voor de literaire Avonden-programmering. Daarnaast werkt ze aan een roman. 

Grâce Ndjako studeerde Filosofie en Politicologie in Amsterdam en Parijs. Tijdens haar studie heeft zij zich vooral bezig gehouden met postkoloniale kwesties. Ze is momenteel onderwijsassistent niet-Westerse filosofie aan de Universiteit van Amsterdam. Ze schrijft onder andere voor Dipsaus Exclusives en de Nederlandse Boekengids. In het najaar van 2020 verscheen haar bijdrage in AfroLit: Moderne literatuur uit de Afrikaanse Diaspora samengesteld door Dalilla Hermans & Ebissé Rouw, een publicatie van Dipsaus Podcast en Uitgeverij Pluim.

Liene Schipper is verhalenverteller in tekst, audio en beeld. In 2021 studeerde hen af aan de studie Creative Writing op ArtEZ met de novelle Ons eiland en wat we vonden op de kust. Hun werk verscheen eerder in Holyflea! en op Hard//hoofd. Momenteel ontwikkelt hen met Dino de Haas de fictiepodcast Echo's van de Onderbovenboot en is actief bij DIG als (web)redacteur.

Anne Marijn Voorhorst is schrijver, onderzoeker en beeldend kunstenaar. Ze studeerde Beeld en Taal aan de Gerrit Rietveld Academie en English Literature in a Visual Culture aan de Vrije Universiteit. In 2021 nam ze deel aan de schrijfresidentie van deBuren. Haar poëzie, proza en kunstkritiek verscheen in nY, Deus Ex Machina, Kluger Hans, Metropolis M, Tubelight en diverse kunstenaarspublicaties, en online op Samplekanon en DIG. Ze werkt op regelmatige basis samen met beeldend kunstenaars.

Frances Welling schrijft en vertaalt. Ze studeerde Cultuurwetenschappen aan de Radboud Universiteit en Russisch, Slavische Letterkunde en Vertaalwetenschappen aan de Universiteit van Amsterdam. Van 2017 tot en met 2020 programmeerde ze literaire evenementen bij Stichting Perdu, Essays en vertalingen verschenen op Hard//Hoofd, in de nY en in Tijdschrift voor Slavische Literatuur.