Nieuw Babylon

/ 18.04.21

Komma’s en punten

Maureen Ghazal

Er worden komma’s en punten geplaatst
op verkeersaders en in winkelstraten,
op pleinen en bij bezienswaardigheden,
in steegjes en in achterafstraten,
worden komma’s en punten geplaatst.

Een aantal komma’s en punten strekken
zich verder uit dan anderen een aantal
plekken vragen om langere adempauze
voor het verminderen van snelheid,
het opnieuw voelen van ondergrond.

De komma’s en punten kennen eenzelfde
lettertype als omliggende woorden, de komma’s
en punten gaan moeiteloos in zinnen op:

dwars door winkelstraten strekt zich een weiland uit
langs de randen groeit raapzaad in de wei
graast een handvol koeien het gras
sluit naadloos op stoeptegels aan

rond een drukbezocht historisch bouwwerk
begint het stromen van een rivier
de muren sinds lange tijd onaangeraakt
het materiaal deint op het ritme van de stad mee

op een plein legt een zandvlakte zich ten ruste
bij beweging stuift zand op rond de vlakte
huizen, terrassen, winkels
samen kijken ze uit op een onderbreking

op een vrijgelaten hoek van een straat in een stad
liggen grijze stoeptegels waarop breeduit gelopen
kan worden gedanst gezeten en stilgestaan
waar gedachtes rond waaien op de hoek
van een straat in een stad liggen al decennia
komma’s en punten.

In de komma’s en punten wordt ademgehaald,

de stad inhaleert pauzering,

het hart klopt gelijkmatig landschappen door.

Maureen Ghazal (1995) schrijft poëzie en proza en maakt beeldend werk en performances. In 2018 won ze de El Hizjra-literatuurprijs voor haar poëzie. Ze publiceerde onder andere in De Gids, De Revisor en Deux ex Machina. In 2020 nam ze deel aan het Slow Writing Lab van het Nederlands Letterenfonds waar ze onderzoek deed naar haar geboortegrond in de polder en de invloed van taal op landschap.

Meer van deze auteur